Info Putra Heights 2016

Diabetes semakin menakutkan

Penyakit dewasa ni memang banyak menular, macam-macam jenis. Tapi kencing manis atau diabetes nih dari dulu sampai sekarang, makin bertambah. Orang kata penyakit potong kaki sebab kalau kena diabetes, ada luka kat kaki, susah nak sembuh sebab luka tu dari dalam. Maknya daging dalam rosak dulu, lepas tuh baru le boleh nampak keluar dari kulit. Penyakit ni terbalik skit cara cederanya. Aku pernah dengar kekawan bercerita ler, kalau kena diabetes, buntut jadi jatuh! Kalau sebelum ni buntut bulat jer, bila kena diabetesm jadi kempis. Laki ke perempuan ke, sama jer. Jadi, ingat-ingat kekawan sebab penyakit nih kalau dah kena, tak boleh undur balik, macam resdung gak. Jom layan berita dari kosmo tentang diabetes nih.

Belanja besar untuk rawat diabetes

Kira-kira 2.6 juta rakyat Malaysia kini menghidap penyakit diabetes sekali gus mencetuskan kebimbangan kerajaan apabila kira-kira RM2 bilion terpaksa dibelanjakan bagi merawat penyakit itu setiap tahun.Ini bermakna setiap pesakit perlu mengeluarkan belanja kira-kira RM770 bagi merawat penyakit tersebut dalam setahun.
Timbalan Ketua Pengarah Kesihatan (Kesihatan Awam), Datuk Dr. Lokman Hakim Sulaiman berkata, ia merupakan anggaran kasar bagi pesakit yang menerima rawatan di hospital kerajaan dan swasta.Beliau berkata, perbelanjaan yang besar itu merupakan satu bebanan yang secara tidak langsung akan memberi kesan tidak baik kepada pembangunan sosioekonomi negara.
"Jadi saya menyarankan agar semua individu di Malaysia supaya lebih peka dan mengambil berat tentang penyakit diabetes serta berusaha menangani masalah itu secara menyeluruh.
"Kos rawatan untuk pesakit kencing manis adalah mahal. Kebanyakan ibu bapa tidak mampu membayar alat rawatan termasuk alatan bagi memeriksa tahap diabetes mereka," katanya.
0 Komentar untuk "Diabetes semakin menakutkan"

Tinggalkan sepatah dua kata untuk tatapan pengunjung putraheights.org.

Back To Top