Info Putra Heights 2016

Xi pemimpin baru China

Beijing: Presiden China, Hu Jintao, memberi laluan kepada timbalannya, Xi Jinping menjadi pemimpin Parti Komunis negara itu semalam.

Peralihan jawatan itu adalah kali kedua berlaku secara teratur sejak parti berkenaan berkuasa 63 tahun lalu.
Selepas sidang Kongres ditutup di Dewan Besar Rakyat, Hu mengambil kertas di depannya, berjabat tangan dengan orang di belakangnya dan turun pentas.


Duduk di sebelah Hu ialah bekas pemimpin Jiang Zemin, 86. Jiang dibantu untuk berdiri ketika lagu rasmi Komunis diperdengarkan.

Selepas itu, Jiang memandang ke arah Hu, berjabat tangan dengannya sebelum dibantu turun pentas.

Proses penyerahan kuasa oleh Hu dan pemimpin kanan lain berusia lewat 60-an kepada Xi dan bakal pemimpin baru dalam lingkungan 50-an mengambil masa beberapa bulan.

Pucuk pimpinan baru menghadapi cabaran getir termasuk pertumbuhan semakin perlahan ekonomi kedua terbesar dunia.
Mereka juga menghadapi tekanan penduduk yang semakin aktif menuntut hak mereka selain hubungan agak keruh dengan negara jiran.

Sejajar dengan proses peralihan itu, Hu tidak dipilih semula sebagai anggota Jawatankuasa Pusat pada hari terakhir Kongres Parti Komunis.

Ini menunjukkan beliau tidak lagi sebahagian kepemimpinan, kata dua delegasi di sini yang tidak mahu identiti mereka disiarkan kerana senarai rasmi belum diumumkan.

Mereka berkata, 2,200 delegasi memberi tepukan gemuruh selepas keputusan undi rahsia menunjukkan Xi dipilih sebulat suara untuk menjadi anggota jawatankuasa berkenaan.

Ia adalah langkah awal sebelum dinamakan sebagai anggota Jawatankuasa Tetap Politburo dan seterusnya menjadi pemimpin parti.

Li Keqiang yang dicalonkan untuk menjadi Perdana Menteri juga dipilih sebagai anggota panel itu, lapor agensi berita Xinhua.

Barisan baru Jawatankuasa Tetap Politburo, badan paling berkuasa di China, akan diumumkan hari ini.
AP
0 Komentar untuk "Xi pemimpin baru China"

Tinggalkan sepatah dua kata untuk tatapan pengunjung putraheights.org.

Back To Top