Info Putra Heights 2016

Sah! Perak lubuk emas, lebih 3 lokasi dikenal pasti

LEBIH tiga lokasi sudah dikenal pasti! Itu pendedahan awal Jabatan Mineral dan Geosains Malaysia, Perak berhubung penemuan emas yang diyakini berdaya maju untuk dibangunkan di negeri ini.
Pengarahnya, Dr Kamaludin Hassan berkata, penemuan yang dilakukan melalui kajian 'Servey Geo-Kimia Rantau' itu ibarat pembukaan lembaran mineral baru di beberapa lokasi di negeri ini sebagai lubuk emas setelah dahulunya kaya dengan sumber bijih timah.
 
Malah menurutnya, melalui kajian yang dimulakan sejak 2005 itu juga sudah menemukan mereka kepada 16 keping emas yang sudah diperakui ketulenannya.

Bagaimanapun jelas Dr Kamaludin, kajian selama enam tahun itu sebenarnya hanyalah satu eksperimen permulaan dalam usaha jabatan mengenal pasti sumber mineral baru di Perak.
 
"Masih banyak kajian dan penyelidikan lebih teliti perlu dilakukan dalam 'pencarian emas' ini, namun saya pasti, sekiranya penemuan ini berjaya dibangunkan ia akan menjadi satu lagi sumber pendapatan tambahan ekonomi negeri," katanya.
 
Untuk mengetahui lebih lanjut berhubung  penemuan sumber mineral baru di negeri ini seperti yang diumumkan Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir, ikuti temu bual secara eksklusif Dr Kamaludin dalam Sinar Harian hari ini.

0 Komentar untuk "Sah! Perak lubuk emas, lebih 3 lokasi dikenal pasti"

Tinggalkan sepatah dua kata untuk tatapan pengunjung putraheights.org.

Back To Top