Info Putra Heights 2016

Jutawan muda Summly

Pernahkah dengar mengenai aplikasi Summly? Bagi pengguna iPhone dan Ipad pasti mengetahui mengenai aplikasi berita yang didatangkan secara ringkas seperti laman sosial mikro, Tweeter.

Namun tahukah anda pencipta aplikasi ini adalah seorang remaja berusia 17 tahun sudah menjadi jutawan dengan hanya menghasilkan aplikasi ini.

Nick D'Aloisio (kanan), secara keseluruhannya memperoleh RM3 juta (AS$1 juta) setelah aplikasi miliknya menjadi sepuluh aplikasi terbaik di App Store. Idea awal aplikasi ini pun sangat unik. Pada usia 15 tahun, D'Aloisio menemukan adanya sebuah rahsia dalam hasil pencarian Google ataupun Bing.
 


Alih-alih daripada membaca keseluruhan artikel, dia pun berfikir akan lebih baik jika mengubahnya menjadi sebuah tweet 140 karakter.

Dari situlah lahir aplikasi Trimit yang kemudian menarik perhatian jutawan Hong Kong, Li Ka Shing yang akhirnya memberikan dana RM900 ribu kepada bagi D'Aloisio untuk mengembangkan aplikasi tersebut, dan akhirnya lahirlah Summly.

Fungsi aplikasi ini sangat bermanfaat bagi para pengguna telefon pintar. Dengan memakai aplikasi Summly, pengguna telefon pintar boleh mencari berbagai jenis artikel berita sesuai dengan kategori yang diinginkan.

D'Aloisio mengatakan bahawa skrin kecil sebuah iPhone membuat orang tak terlalu suka membaca artikel di telefon.
Oleh kerana itu, dengan aplikasi Summly, pengguna iPhone boleh membaca berita dari politik, isu semasa, gaya hidup dan sukan dengan ringkas tetapi padat.

0 Komentar untuk "Jutawan muda Summly"

Tinggalkan sepatah dua kata untuk tatapan pengunjung putraheights.org.

Back To Top